کد خبر : 13486
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 23:26

آزیتا صادقی ؛ دکتر ، شاعر ؛

محمد بهمن بیگی آموزگار بزرگ

محمد بهمن بیگی آموزگار بزرگ
به قول خودش آموزش عشایر جرقه‌ای آتش بود بر خرمن جهل و بیداد ...؛

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رویدادهای خوزستان ؛ هوژ خبر از اهواز ، متن یادداشت دکتر آزیتا صادقی ،  بدین شرح است :

در سالروز بزرگداشت روز معلم یادی کنیم از بزرگ مرد ایل قشقایی که به حق بنیانگذار آموزش عشایری برازنده نام ایشان است.

بهمن بیگی بعد از افول قدرت حاکمان قشقایی در اوایل حکومت رضا شاه به دلیل اینکه پدرش از سران ایل بود؛ دوران کودکی را در تهران به حالت تبعید سپری کرده بود در جوانی و هنگام ورود به حرفه معلمی به دلیل اجرای اصل چهار ترومن (طرح آمریکایی‌ها برای جلوگیری از رخنه کمونیست در کشورهای جهان سوم که در فرصت دیگری درباره‌اش می‌نویسم) به تدریج و با استفاده از بودجه قابل توجه اصل چهار توانست آموزش عشایری را به چنان سطح قابل توجهی از رشد برساند که پس از چند سال خیل عظیم کودکان بی‌سواد عشایر خود در زمره معلمان شایسته و بومی ایلات، مهندسان کاردان، پزشکان حاذق و مدیران شایسته درآمدند.
به قول خودش آموزش عشایر جرقه‌ای آتش بود بر خرمن جهل و بیداد، ابر گرانبهایی بود که بر تشنگان بارید و غنچه‌های معرفت را در کوهها شکفت.
شرح تلاش عاشقانه بهمن بیگی در آموزش کودکان عشایری را می‌توانید در سه کتاب “به اجاقت قسم”، “اگر قره قاج نبود” و “طلای شهامت” بخوانید و بیشتر با شخصیت شگفت انگیز، شوخ و شاد و اثر بخش این انسان والا آشنا شوید.
او در جایی از کتاب طلای شهامت می‌نویسد جامعه‌ای که در آن معلمان احترام کافی نبینند دچار شکست‌های عظیم و اندوه بار می‌شود. جهان و اولیای جهان باید هوشمندترین فرزندان خود را برای آموزگاری تربیت کنند. هنگامی که شغل نجات بخش معلمی نتواند هوشها و استعدادها را جلب و جذب کند و تعلیم و تربیت بی‌مقدار و خوار شود جنگها بر صلح چیره می‌شود.
مصرع معروف “جور استاد به ز مهر پدر” را به “مهر استاد به ز مهر پدر” تغییر دهید زیرا معلم باید پیام آور مهر باشد ونباید طلای شهامت کودکان را در ازای آموزش سختگیرانه از آنها ستاند.
روز معلم بر تمامی معلمین مهرورز و دلسوز مبارک باد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.