کد خبر : 10161
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 19:16

سلماز ترابی ؛ مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری هوژ خبر _ عکس : مهران شکر ؛

آیین رونمایی کتاب ” قدرت سخنوری ” برگزار شد    

آیین رونمایی کتاب ” قدرت سخنوری ” برگزار شد    
آیین رونمایی کتاب " قدرت سخنوری " با ترجمه دکتر کیوان لطفی برگزار شد .؛

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رویدادهای خوزستان؛ هوژ خبر از اهواز ، آیین رونمایی کتاب ” قدرت سخنوری ” با ترجمه دکتر  کیوان لطفی شامگاه دوشنبه ( ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ ) ، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ ، هنر ، ادب ، اصحاب رسانه ، در تالار مهتاب اهواز رونمایی شد .

در ابتدای آیین رونمایی از کتاب “قدرت سخنوری ” ، حجت الاسلام رضا کلاه کج ؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ، این کتاب را اثری مهم و کاربری خواند و در ادامه خاطره ای بازگو کردند و از مترجم این تقدیر کرد .

در ادامه آیین رونمایی کتاب ” قدرت سخنوری ” ، هاشم حسینی؛ مترجم/ مربی زبان انگلیسی و شاعر ، صحبت های خود را این چنین آغاز کرد:

خوزستان‌ ؛ قدردان فرزندان افتخار آفرین خود…

خِرَد هر کجا گنجی آرد پدید

ز نامِ خدا سازد او را کلید/ نظامی

هاشم حسینی؛ مترجم/ مربی زبان انگلیسی و شاعر ، در ادامه گفت: با تعظیم در برابر حُضار فرهیخته و قدر شناس، شادمان و سرافرازم که امکان سخن در تجلیل کیوان عزیز را پیدا کرده ام. هم چنان که مجری محترم و خوش قریحه فرموده اند، این جانب دیشب با اتوبوس راه افتادم تا خود را از کرج به مراسم غرورآفرینِ تجلیل برسانم.

وی تصریح کرد : این را ادای دین یک دوستدار، بهره مند از این کتاب مستطاب و حق گزار یک همشهری هفتکلی بدانید که بیانگرسپاس این شهر کوچکِ دارای تاریخی از حماسه های بزرگ است. من هر جا بوده ام، جغرافیای خوزستان زرخیز، اما بلاکشیده و در رنج را به دوش کشده ام.

پارسی بر گردان کتاب حاضر با عنوان اصلیِ

The Art of the Exceptional Public Speaker/ Achim Novak, 2004

شاعر و مترجم زبان انگلیسی ، در ادامه اظهار کرد :  تحسین برانگیز و مایه ی مباهات است. چیرگی خلاقانه ی مترجم در انتقال هنرمندانه و امینانه ی مطالب کتاب اصلی، نشان از زباندانی دکتر کیوان لطفی، اطلاعات وسیعش در موضوعات مورد بحث کتاب، کوشش های خستگی ناپذیر در آماده سازی و انتشار و ارائه ی پانوشت های روشنگرانه است.

وی گفت: اجازه می خواهم بررسی و ارزیابی کتاب را در مجال و مقالی دیگر انجام دهم…

عزیزانِ تاج سرِ من!

سخت امیدوارانه بر این باورم که در همیاری و همراهی، قدردان فرزندان خوزی خود خواهیم بود. ما با ژرفای جان خود دریافته ایم که این شخصیت های گرانبها از منافع شخصی خود گذشته اند تا خدمتی به این اقلیم کهنسال و پربار کنند. ما خود مردم، بی چشمداشت به قدرت های زودگذر، پشتیبان “کیوان” های راهگشاییم که در ظلمات تنگ نظری ها، غفلت ها و بدعهدی ها در حق خوزستان می درخشند و ما را انگیزه و پویایی می بخشند. آری غلام همت این نازنینیم که کار خیر بی روی و ریا کرد…

وی تاکید کرد: مبادا او را تنها بگذاریم که همانند حضرت حافظ در رنجش از ناسپاسی شهر دوست داشتنی اش دل آزرده بسراید:

سخندانی و خوش خوانی نمی ورزند در شیراز

بیا حافظ! که تا خود را به ملکی دیگر اندازیم…

 

چرا؟

چون حافظِ “لسان الغیب” از ادعای ریاکاران و تسلط زبان بازان بر سرزمینش به ستوه آمده، از مردمش انتظاردادخواهی دارد:

یکی از عقل می لافد، یکی طامات می بافد

بیا! کاین داوری ها را به ملکی دیگر اندازیم…

 

وی ادامه داد: این همان حافظی است که حتا دعوت محمود شاه بهمنی دکنی را برای سفر به هندوستان و اقامت در آن جا پس می زند و دل از شهرش نمی کند. چرا که چنین زیبا وصفش کرده:

شیراز و آب رکنی و رکناباد

عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است…

 

وی افزود: پیشنهاد می کنم بیاییم به هم بپیوندیم و یک لحظه از یاد نبریم که برای حفظ اصالت ها، زیبایی ها و جاذبه های خوزستان تنها و تنها به خود متکی باشیم. در جهان پرآشوب کنونی دو ابرقدرت در برابر هم صف آرایی کرده اند: ملت های متحد جهان که با وجوه مشترک عدالت و آزادیخواهی، برخوردار از غریزه ی ازلی رادی و راستی هستند ودولت های مهاجم که برای بهره کشی سیری نامذیر، به ناحق خود را کدخدایان هرگوشه از مادر زمین ما می دانند.

وی اظهار کرد: دوستان عزیز! اهواز به عنایت ها و حمایت های ما نیاز دارد. به عنوان نمونه، سرای پر از لطف “یوما” را تنها نگذاریم. آستین های همت بالا بزنیم و نگذاریم این ساختمان قدیمی، قربانی منفعت طلبی ها شود. از رویاهای جوانانی که با دست خالی، اما با سرمایه ای معنوی آمیخته با برنامه هایی متعالی در تلاشند پشتیبانی کنیم…

در این فرگشت هاست که از بار رنج ها می کاهیم و خوزستان امان را آباد و آرام، سربلند و صلح آمیز به دست آیندگان می سپاریم.

این اصل تکامل بقای تمدن را از یاد نبریم که:

What somebody visualizes, the others realize…

آن چه را کسی تصور می کند، دیگران تحقق می بخشند…

 

هاشم حسینی؛ مترجم/ مربی زبان انگلیسی  و شاعر، در پایان افزود : گردهمایی شما با شکوه است. بکوشیم با شکوهتر بماند و پایدار بپاید. با دیدن این وحدت قدرتمند شماست که من خاک پای شما به خود می بالم. چه خوش سروده صائب:

سر به هم آورده دیدم برگ های غنچه را

اجتماع دوستان یک دلم آمد به یاد…

 

در ادامه ، لفته منصوری ؛ نویسنده و پژوهشگر با اشاره به کتاب ” قدرت سخنوری ” گفت : این کتاب یک اثر بازاری و تجاری نیست و نویسنده این کتاب تجربه های خود را برای مخاطب بازگو کرده که مترجم به خوبی آن را بیان کرده است .

در ادامه ، آیین رونمایی کتاب “قدرت سخنوری ” ، سید مرتضی افقه ؛ استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، در پیامی ویدئویی ، مطرح کرد : قدر دان مترجم این اثر هستم .

 

حشمت الله پاک طینت ؛ استاد ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، در ادامه آیین رونمایی از کتاب “قدرت سخنوری ” به شعر خوانی پرداخت .

 

نوربخش احمدزاده ؛ شاهنامه خوان در ادامه آیین رونمایی از کتاب ” قدرت سخنوری ” ، با اشاره به سخنوری ، گفت : سخنوری در شاهکار خرد و اندیشه ، دارای اعتبار است .

وی گفت : فردوسی سخن را بنیادی ترین ابزار برای بیان احساس و اندیشه می داند .

احمدزاده در پایان صحبت هایش به شعرخوانی و شاهنامه خوانی پرداخت .

 

در ادامه این مراسم ، معلم دوران دبیرستان کیوان لطفی ؛ مترجم کتاب “قدرت سخنوری ” خاطراتی از دوران تحصیل مترجم بازگو کردند و از افراد تاثیر گذار در دوران زندگی و تحصیل مترجم تجلیل شد .

در پایان از کتاب ” قدرت سخنوری ” حضور رونمایی شد .

 

گفتنی است ؛ کتاب “قدرت سخنوری نوشته ” آشیم نواک ” ترجمه ” کیوان لطفی ” در چاپ اول خود در ۲۳۶ صفحه در قطع وزیری توسط انتشارات خط تیره در تیراژ هزار نسخه منتشر شده است و در برگیرنده سه بخش و ۱۴ زیر بخش شامل هنر مهارت ، هنر ارتباط و هنر سیالیت است .

شایان ذکر است ؛ دکتر کیوان لطفی دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبائی تهران ، استاد دانشگاه ، سال ها در حوزه بیان و سخنوری در رادیو و تلویزیون فعالیت داشته است .

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.