کد خبر : 10429
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 14:16

مجتبی گهستونی ؛ روزنامه‌نگار و فعال میراث‌فرهنگی ؛

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان از قاب تلویزیون برای بقا خود خرج می‌کند   

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان از قاب تلویزیون برای بقا خود خرج می‌کند    
عمده مدیران میراث‌فرهنگی در ادوار مختلف چون خوشحال و مسرور از حضور جلوی دوربین بودند بی‌خیال ناکاآمدی مسئول روابط عمومی می‌شدند .   ؛

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رویدادهای خوزستان ؛ هوژ خبر  از اهواز، متن یادداشت بدین شرح است :

 

مسئول ماندگاری آدم‌های ضعیف که فقط سعی می‌کنند اتوکشیده باشند و ادای مدیران را در بیاورند کیست؟

روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان «توجیه گر» است

مجتبی گهستونی؛ روزنامه‌نگار و فعال میراث‌فرهنگی گردشگری

در آستانه روز خبرنگار هستیم و هر سال درباره دغدغه‌ها و سختی‌ها و لذت‌های نوشتن و فرآیند تهیه خبر می‌نویسم. اما بالاخره بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه خبری که نیمی از آن فقط به پیگیری موضوعات مربوط به میراث‌فرهنگی و گردشگری می‌گذرد حق خود می‌دانم که روابط عمومی دستگاهی که دغدغه‌هایم با آن در ارتباط است را نقد کنم.

شاید فقط لازم باشد بنویسم به همان میزانی که روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی کشور تعامل دارد، شوربختانه به همان مقدار، روابط عمومی این مجموعه در سطح خوزستان سال‌هاست که تعامل ارزنده‌ای با بسیاری از افراد اثربخش و فعال ندارد و این را از جمله دلایل مهم برای بروز برخی شکاف‌ها می‌دانم.

اما چرا با وجود نقدهای بی‌شماری که به روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی وارد است در برخی رویکردها اتفاقی نمی‌افتد. چرا برخی مدیران کل میراث‌فرهنگی خوزستان در دوره‌های مختلف چشم خود را بر ضعف و ناکارآمدی مسئول فعلی روابط عمومی این اداره کل بسته‌اند؟ آیا صرف بستری که مدیر روابط عمومی برای آنها فراهم می‌کند تا در قاب به ظاهر جادویی تلویزیون حضور پیدا کنند و اجازه ندهد تا دستگاهی که مسئول روابط عمومی در آن مجری است نقد منصفانه شود کفایت می‌کند؟ اینکه امتیاز بگیرند تا بر بقای یک فرد ناکارآمد بیفزایند منصفانه است؟

توضیح اینکه در روابط عمومی مورد نظر افرادی کار می‌کنند که پرتلاش هستند و نگاهی حذفی و کانالیزه درباره افراد مختلف ندارند، آنها خود شخصیت تعاملی دارند و چیزی نیست که به آنها تکلیف شده باشد. لذا روی سخن من در این نوشتار با آنان نیست و صرفا نقد من به مدیر روابط عمومی است که فاقد توانایی‌های لازم برای گفت‌وگو و ارتباط گیری است و برای این ضعف خود از تکنیک مظلوم نمایی برای بقا استفاده می‌کند. روابط عمومی توجیه‌گر.

روابط عمومی‌های موجود را از نظر کیفیت کار یعنی به سه دسته روابط عمومی توجیه‌گر، روابط عمومی تبیین‌گر و روابط عمومی تحلیل‌گر تقسیم می‌کنند.

اما عنوانی که من برای روابط عمومی اداره میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی خوزستان انتخاب می‌کنم «روابط عمومی توجیه‌گر» است. یک روابط عمومی سازمان محور و مدیر محوراست که به طور مستمر درتوجیه دیدگاه‌های مدیران سازمان و منافع سازمان خود می‌کوشد و گاه با تحریف، گاه با پنهان کاری، گاه با دروغ و گمراهی و بستن راه‌های نشر اطلاعات واقعی و عینی سازمان به خارج با حجم زیادی از اطلاع رسانی و تبلیغات فریب دهنده سعی در بَزَک کردن کردن اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان خود می‌نمایند. نمونه‌های این رفتار را بارها و بارها در روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان شاهد بودم. بارها تذکر داده شده اما روند رو به اصلاح کمتر مشاهده شده است.

اینکه در آن بالا چند بار از کلمه «گاه» استفاده کردم به این خاطر بود که بگویم گاهی این روابط عمومی به سمت تبیین‌گری هم رفته است. در خوشبینانه‌ترین شکل خود یک روابط عمومی توصیف کننده و روایتگر است که به دنبال رویدادها و وقایع حرکت می‌کند و تنها به شرح و بیان و گزارش آنها در راستای منافع سازمانی خود می‌پردازد. این نوع روابط عمومی فاقد برنامه استراتژیک و برنامه‌های اجرایی است و به صورت منفعل، بدون ابتکار و خلاقیت با روزمرگی انجام تکلیف می‌کند. مثل روابط عمومی میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی خوزستان.

اما چرا روابط عمومی میراث‌فرهنگی خوزستان یک روابط عمومی تحلیل‌گر نیست؟ چون این نوع روابط عمومی‌ها برنامه محور هم هستند. پیشاپیش امور، رویدادها و روندها حرکت می‌کند و به سطح مشاور مدیریت ارتقاء می‌یابد و در تعیین سیاست‌ها و خط مشی‌های سازمان مشارکت می‌نماید. این روابط عمومی تقویت درک متقابل با مخاطبان را هدف خود قرار داده و با اعتماد به نفس و استدلال، منطق قوی ضمن صیانت از منافع سازمان، از منافع مردم، دولت و سازمان‌های دیگر هم پاسداری می‌کند. روابط عمومی تحلیل‌گر خواست‌ها، نیازها و گرایش‌های مخاطبان را تشخیص داده و به مدیران خود انتقال می‌دهد و با ارائه مشاوره‌های تخصصی به سیاستگذاران سازمان سهم قابل ملاحظه‌ای در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی ایفاء می‌نماید.

اینکه مسئول فعلی روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان بیش از اینکه در خدمت میراث‌فرهنگی باشد در حال رتق و فتق امور روزانه خود برای حضور در برنامه‌های از قبل ضبط شده یا استودیویی تلویزیون است تا نقش مجری را بهتر ایفا کند شاید به خیلی‌ها ربطی نداشته باشد اما معتقدم این دسته از افراد فقط ادای دوستدار میراث‌فرهنگی را در می‌آورند چون فکر می‌کنند که به میراث‌فرهنگی خدمت می‌کنند. البته برخی مدیران روابط عمومی ادارات دیگر که مجری تلویزیون هستند را به خوبی می‌شناسم که بین مجری‌گری و روابط عمومی بودن‌شان چهارچوب‌هایی می‌گذارند و رفتار حرفه‌ای از خود بروز می‌دهند.

اینجانب به عنوان یک خبرنگار با حدود سه دهه فعالیت مستمر رسانه‌ای گواه می‌دهم که برخی از مدیران کل میراث‌فرهنگی خوزستان در دوره‌های مختلف بارها از ضعف و ناتوانی روابط عمومی این اداره کل به خوبی آگاهی داشته و دارند اما چرا به دلایل مختلف چشم پوشی کردند.

روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی که در ارتباط گیری با عمده اهالی رسانه، دوستداران میراث‌فرهنگی، فعالان گردشگری، صنعتگران حوزه صنایع‌دستی از ناتوانی بسیار رنج می‌برد، تنها در سه حالت و با کمترین کارآیی موفق می‌شود همچنان بر مسند ریاست روابط عومی بنشیند. آن سه حالت یکی بهره‌گیری هرچه بیشتر از برخی لابی‌ها برای ماندگاری خود است و دوم اینکه مدیران مافوق خویش را از پیشتر تاکنون در برنامه‌های تلویزیونی نمک‌گیر کرده است. اما حالت سوم بر می‌گرد به برخی سهم خواهی‌ها که به قول دوست خبرنگار دیگری: «این نوع سهم خواهی‌های غیر مادی در کل دستگاه‌های دولتی پدر خوزستان را در آورده است.»

اگر دلیل دیگری وجود دارد تا مسئول ناکارآمد روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان بر مسند خود بنشیند لطفا اطلاع رسانی شود تا افکار عمومی بیشتر آگاه شود و از توانایی‌های ایشان بهره‌مند شود.

اما چرا برخی اصرار دارند که ناتوانی مسئول مربوطه را چشم پوشی کرده و خود را به بیراهه بزنند؟ آیا غیر از این است که مسئول مورد نظر بارها از قاب تلویزیون برای ماندگاری خود خرج کرده تا بر بقایش بیفزاید.

هرچقدر که وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی و در راس آن وزیر و قائم مقام به استانها تاکید می‌کنند که حرفه‌ای‌تر رفتار کنند اما گویی برخی استان‌ها فقط سازناکوک خود را می‌زنند. و به همین دلیل است که در موقع ارزیابی‌ها امتیاز خوبی دریافت نمی‌کنند.

مسئول ماندگاری آدم‌های ضعیف که فقط سعی می‌کنند اتوکشیده باشند و ادای مدیران را در بیاورند کیست؟

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.