کد خبر : 13188
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 0:45

مجتبی گهستونی ؛ روزنامه‌نگار و فعال میراث‌فرهنگی ؛

فرمانده جدید یگان حفاظت میراث فرهنگی از میراث تمدنی خوزستان حفاظت کند

فرمانده جدید یگان حفاظت میراث فرهنگی از میراث تمدنی خوزستان حفاظت کند
به فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ، توصیه می شود که ، برای اداره امور یگان حفاظت در سطح خوزستان طرحی نو دراندازد و پایش از محوطه‌ها را عادلانه انجام دهد .؛

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رویدادهای خوزستان ؛ هوژ خبر از اهواز ، متن یادداشت بدین شرح است :

در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۲ فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان منصوب شد .

ضمن تبریک به فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان، لازم می‌دانم نکاتی را مطرح کنم.

سرهنگ «کاظم میرمقدم» به‌عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان معرفی و جایگزین سرهنگ «رامین مکناوی» شد که دلیل تغییر دیرهنگام ایشان نه به خاطر عملکرد شایسته، بلکه رسیدن به افتخار بازنشستگی بود.

ضمن گلایه از فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور که برخی افراد ضعیف را نگه می‌‎دارد تا دوران بازنشستگی را طی کنند و این وسط محوطه‌ها، اشیاء و بناهای تاریخی قربانی می‌شوند، امیدواریم اگر فردی ضعف دارد به موقع برکنار و اگر مامور دیگری قوی عمل می‌کند به خاطر خدماتش او را نگه دارند. مدیران کل میراث‌فرهنگی باید متوجه باشند که «آشپال» کردن بسیاری از محوطه‌های باستانی به خاطر نبود اقتدار امنیتی و حفاظتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در خوزستان است.

حال که انتصاب فرماندهی جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با تحویل سال نو همراه شده در ابتدا این پرسش مطرح می‌شود که آیا در ایام نوروز، محوطه‌های باستانی خوزستان پایش شدند؟ آیا بر سرکشی‌ها نظارت شد؟ یا به مانند ادوار گذشته همچنان سرگرمی‌های نورزوی موجب شد که محوطه‌ها و بناها چندان حفاظت نشوند؟ آیا امکان انتشار گزارشی از اقدامات حفاظتی طی دو هفته اول فروردین‌ماه وجود دارد؟ به راستی چند محوطه باستانی، به واسطه وجود سرگرمی‌های نوروزی حفاری و یا مورد تعرض قرار گرفتند؟

با توجه به اینکه سرهنگ کاظم میرمقدم، فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان متولد و اهل استان گلستان است و البته تجربه کار در دو شهرستان هندیجان و بهبهان از توابع خوزستان را دارد، پیشنهاد می‌شود به جای اینکه منتظر تلفن مخبرین و دیگر نیروهای یگان در سطح استان برای اعلام خبر تعرض باشد، با انجام مطالعه تاریخ خوزستان و محوطه‌های باستانی، برگزاری جلسات کاربردی و بازدید از محوطه‌های باستانی خوزستان به تسلط و آگاهی کامل دست پیدا کند.

به  فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی  ، توصیه می شود  که ،  برای اداره امور یگان حفاظت در سطح خوزستان طرحی نو دراندازد و پایش از محوطه‌ها را عادلانه انجام دهد. نکته دیگر اینکه پرهیز از کم‌کاری و دادن آمارهای غیر واقعی برای جلوه دادن شرایط خوب محوطه‌ها را مدنظر قرار دهد. مستندنگاری دقیق از محوطه‌ها و پرهیز از توجیه هرچه بیشتر باید مدنظر قرار بگیرد.

فرمانده جدید یگان حفاظت توجه داشته باشد که بخش عمده تعرض‌ها و تخریب محوطه‌های باستانی در خوزرستان همواره به خاطر نابه سامانی‌های حفاظت بوده و از این رو باید تاکید شود که پیشینه تاریخی خوزستان موضوعی نیست که بتوان آن را کمرنگ جلوه داد و سطح آن را در حد چند محوطه بی آب و علف و زمین بایر و کاسه و کوزه شکسته بی‌ارزش تقلیل داد.

البته در حکم ارائه شده به فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان در حالی که به طور خاص اشاره‌ای به عنوان «دوستداران میراث‌فرهنگی» نشده است تاکید شده که ضمن تعامل مؤثر با مدیرکل، مراجع قضایی، انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط استانی و بهره‌گیری از منابع انسانی و فناوری نوین با درایت و هوشیاری به وظایف محوله پرداخته بپردازد.

در ادامه این حکم وظایف دیگری برای فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان تعریف شده و آن انجام همه اقدامات به‌منظور تأمین و حفظ نظم و امنیت موزه‌ها، گنجینه‌ها، بناها و مجموعه‌های تاریخی فرهنگی استان، انجام اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از سرقت، تعرض و تجاوز به میراث ملی، فرهنگی و صنایع‌دستی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و فعالیت‌هایی نظیر تخریب بناهای تاریخی، حفاری غیرمجاز، قاچاق و خریدوفروش غیرمجاز اشیاء و عتیقه‌جات ملی و محموله‌های تاریخی در حوزه استحفاظی است.

البته در ادامه تاکید شده که فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان باید کنترل بر ورود و خروج اشیاء، اموال تاریخی فرهنگی و انجام اقدامات محافظتی در حوزه استحفاظی براساس شیوه‌نامه‌های صادرشده سازمانی و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول در امور امدادی به هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی در حوزه استحفاظی را مدنظر قرار دهد.

جهت اطلاع فرمانده جدید اینکه از قدیم گفتن «اموال خودتو محکم بگیر همسایه را دزد نکن»، به همین دلیل تاکید می‌شود برای جلوگیری از سرقت اموال اداری که پیش‌تر نمونه‌هایی از آن را شاهد بودیم حفاظت از اماکن، تجهیزات و اموال منقول و غیرمنقول را ترتیب اثر دهید .

به فرمانده یگان حفاظت تاکید شده که حفظ نظم و امنیت موزه‌ها، گنجینه‌ها، بناها و مجموعه‌های تاریخی مدنظر باشد، لذا به خاطر برخی موارد امنیتی اسم نمی‌آورم اما پیشنهاد می‌شود هرچه سریعتر خلاهای حفاظتی در برخی شهرستان‌ها را برطرف کنید. همچنین رده حفاظتی برخی موزه‌ها را دنبال کنید.
انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع جرایم علیه میراث‌فرهنگی، گردشگران (داخلی وخارجی) وکشف جرم ودستگیری مجرمین، تشکیل پرونده و معرفی به مراجع قضایی در حوزه استحفاظی، انجام وظایف قانونی در مقام ضابط خاص دادگستری و برخورد قانونی با استفاده کنندگان و فروشندگان تجهیزات غیرمجاز نظیر فلزیاب از دیگر انتظاراتی است که از شما داریم.

مجتبی گهستونی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.