کد خبر : 11659
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 15:29

مجتبی گهستونی ؛ روزنامه‌نگار و فعال میراث‌فرهنگی ؛

رکود صنعت هتلداری و نحوه مدیریت ناکارآمد کلان و خرد در خوزستان

رکود صنعت هتلداری و نحوه مدیریت ناکارآمد کلان و خرد در خوزستان
از دیگر چالش‌های هتلداری و اقامتگاهی خوزستان تعدد بی‌شمار واحد‌های غیر مجاز اقامتگاهی است.؛

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رویدادهای خوزستان ؛ هوژ خبر از اهواز ، متن یادداشت بدین شرح است :

رکود صنعت هتلداری و نحوه مدیریت ناکارآمد کلان و خرد در خوزستان

مجتبی گهستونی
بزرگترین دغدغه فعالان حوزه هتلداری و اقامتگاهی، وجود انواع پتانسیل‌های موجود در استان خوزستان است که از آنها استفاده نمی‌شود. اما آنچه که باعث می‌شود از این منابع به صورت پایدار بهره گرفته نشود نحوه مدیریت ناشایست کلان و خرد در خوزستان است، در نتیجه از این پتانسیل‌ها استفاده بهینه نمی‌شود و ما به همین خاطر شاهد گسست در صنعت گردشگری خوزستان هستیم.
عضو هیات رئیسه جامعه هتلداری کشور و رییس جامعه هتلداران خوزستان به رکود صنعت هتل‌داری با فعالیت مهمانسراهای غیر مجاز شرکت‌ها و سازمان‌ها و هم به ضرورت رشد صنعت هتل‌داری در استان و ‌نقش مهم رسانه‌ها در این عرصه تاکید کرد .
در حالی که هتل‌ها جزو سرمایه‌های یک استان محسوب می شوند و باعث عمران، آبادی، تبادل فرهنگ‌ها و تردد مردم می‌شوند، عبدالحمید حرمتی، یادآور شد: «باید ظرفیت‌ها را تبدیل به یک فرصت کرد تا بتوان شاهد رشد صنعت گردشگری و هتلداری در استان خوزستان باشیم.»

تعداد واحدهای اقامتی خوزستان
آمار واحد‌های اقامتی در خوزستان ۱۴۲ واحد با ۲ هزار و ۶۲۶ اتاق و ‌۶ هزار و ۴۷۸ تخت اعلام شده است. این واحد‌های اقامتی شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانسراها، مجتمع‌های گردشگری، مجتمع‌های رفاهی بین راهی، اقامتگاه بومگردی و سنتی و مراکز تفریحی مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های سنتی است .همچنین ۴ واحد هتل در اهواز در حال ساخت است که با ساخت آنها ۲۵۰ اتاق به اتاق های واحد‌های اقامتی افزوده می‌شود .
رییس اتحادیه هتل‌داران خوزستان با اشاره به اینکه اهواز دارای بیشترین ظرفیت برای رشد صنعت گردشگری و هتلداری است گفت: «اما سوءمدیریت‌های شهری باعث شده نه تنها از این ظرفیت‌ها بهره‌گیری نکرده بلکه دچار معضل‌های بزرگی در این صنعت بشویم. در شهر اهواز نیازمند ایجاد جاذبه‌های مختلف در عرصه‌های مختلف به عنوان زیر ساخت‌های مهم صنعت گردشگری و هتل‌داری هستیم و می‌توان از ظرفیت موجود در بافت‌ تاریخی و تک بناهای با ارزش از جمله ساختمان دانشگاه سه گوش اهواز و ‌باغ معین برای ایجاد موزه‌های مختلف بهره‌برداری کرد.»

اقامتگاه‌های غیر مجاز
از دیگر چالش‌های هتلداری و اقامتگاهی خوزستان تعدد بی‌شمار واحد‌های غیر مجاز اقامتگاهی است. در همین شهر اهواز ۴۲ واحد غیرمجاز اقامتگاهی توسط دستگاه‌های دولتی ایجاد شده است. این درحالیست که بر اساس مصوبات قانونی، ایجاد و اداره هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحدهای درمانی و آموزشی، فضاهای ورزشی، تفریحی و نظایر آن توسط دستگاه‌های اجرائی ممنوع می‌باشد. این درحالیست که برخی مهمانسراها و اقامتگاه‌های دولتی از قانون تبعیت نکرده و علیرغم نداشتن مجوز فعالیت از سوی صنعت گردشگری و جامعه هتل‌داران، اما همچنان بطور مخفیانه فعالیت می‌کنند .
حرمتی عضو هیات رئیسه جامعه هتلداری کشور با اشاره به پاره‌ای از مشکلات اقتصادی هتل‌ها خاطر نشان کرد: «برخی شرکت‌های دولتی و‌ موسسات داخلی با استفاده از تالارهای پذیرایی مجموعه خود اقدام به ارائه خدمات می‌کنند و همه این اقدامات بر روند کسب و کار هتل‌داران تاثیرگذار و فعالیت آنان را با رکود همراه می‌کند.»
برخی خانه‌های اجاره‌ای به دلیل این که تحت نظارت و کنترل نیستند فساد را در جامعه نهادینه و فساد اجتماعی و اخلاقی را در منطقه ایجاد می‌کنند. برخی واحدهای اقامتگاهی غیرمجاز مکان مناسبی برای سارقان و مزاحمان است. تا هنگامی که فعالیت واحدهای اقامتگاهی ساماندهی نشود در هتل‌ها سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود و به تدریج سبب ایجاد خلاء می‌شود.

جای خالی هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی
حال این پرسش پیش می‌آید که چرا در ایران هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی وجود ندارد که حرمتی در اینباره افزود: «چون ایران عضو AFTF نیست و سرمایه گذار قادر به وارد و یا خارج کردن سرمایه خود نیست. لذا هیچ کشوری حاضر نیست در ایران هتل زنجیره‌ای احداث کند، چرا که لازمه این کار همسویی وزارتخانه‌های گردشگری، کشور و امور خارجه برای هماهنگی‌های بین بخشی است.»
ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا برای رونق بخشی به صنعت هتلداری از گردشگران ایرانی هزینه ریالی و از گردشگر خارجی هزینه دلاری دریافت نمی‌شود که رئیس جامعه هتلداری خوزستان بیان کرد: « نرخ هتل‌ها هر ساله توسط سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری قیمت گذاری می‌شود و این افزایش قیمت کمتر از تورم حاکم بر جامعه است. افزایش نرخ هتل‌ها در طول تاریخ همیشه کمتر از میزان تورم بوده است. هتل‌های پنج ستاره اساساً برای گروه‌های بین‌المللی و اقشار پردرآمد است که در پرداخت هزینه مشکلی ندارند ضمن اینکه هزینه نگهداری این هتل‌ها هم بسیار بالاست اما باقی هتل‌ها برای گروه های مختلف مردم و گردشگران است و نرخ بالایی هم ندارند .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.